Sulge

Logi sisse

Kiireks sisenemiseks

Kui teil on kliendikaart, mis ei ole ID-kaardi põhine siis palume teil digikonto loomiseks pöörduda Südameapteeki.
Menüü
Südameapteek
Hooaeg
Valutu liikumine igal aastaajal

Valutu liikumine igal aastaajal

Mis põhjustab liigesvalu? Kuidas leevendada liigesvalu? Apteeker räägib valuvaigistatavatest kreemides/geelidest ja liigeseid toetavatest toidulisanditest.

Valu-vastu-liigesed-liigesvalu

Sügiseti hakkavad tavaliselt vaevusi põhjustama väljaravimata põletikulised protsessid. Samuti annavad tunda lõplikult taastumata vigastused või kulunud liigesed. Tore oleks selleks puhuks soojale maale lennata või nautida tervisvett sanatooriumis, kuid abi leiab ka apteegist.

Mis põhjustab liigesevalu?

Liigesevalu on üks kõige enam esinevatest kaebustest. Liigesevalu võib haarata ainult ühe liigese, aga valutada võivad ka kõik liigesed. Põhjusi, miks liigesed valu tegema hakkavad, on erinevaid. Valu võib ilmneda pärast sportlikku pingutust või rasket füüsilist tööd, aga ka sundasendist või valedest töövõtetest tingitud ülekoormuse tõttu. Lisaks sellele tekitavad valu ägedad vigastused ehk traumad (näiteks kukkumine või väänamine), liigesehaigused (näiteks liigesereuma), pahaloomulised haigused, ülekaal ja passiivne elustiil.

Mida eakam on inimene, seda tõenäolisemad on liigeseprobleemid, kuna liigesed vanuse kasvades kuluvad. Vanemaid inimesi kimbutavad traumad sagedamini ning ka ülekoormusvigastused kipuvad neil kergemini tekkima. Noored taastuvad ülekoormusest kiiremini, aga vanema inimese liigesed ja organism tervikuna vajavad taastumiseks pikemat aega.

Liigesed võivad valutada ning paiste ja põletikuliseks minna.

Jättes tekkinud valu ja põletiku tähelepanu ja ravita, muutuvad valud krooniliseks.

Kui traumast või eelnevast haigusest pole taastutud ja liigest koormatakse, siis põletikuline ala laieneb ja süveneb, liigesed muutuvad jäigaks ja valusaks. Liigesevalude korral pole alati kasu vaid ravimitest.

Enim levinud liigesehaigused

  • Osteoartroos on kõige levinum liigesehaigus, mille korral põhjustab valu ja liikuvuse piiratust liigesekõhre kulumine.
  • Reumatoidartriit on põletikuline protsess, millesse võivad olla kaasatud kõhred, kõõlused, lihased ja mitu liigest korraga.
  • Osteoporoos on kogu keha luustikku hõlmav haigus, mille tõttu luude mass väheneb, luud muutuvad hapraks ja suureneb luumurrurisk.
  • Podagra on ainevahetushäire, mille tagajärjel ladestuvad kusihappesoolad liigestesse. Liigesed muutuvad jäigaks ja valulikuks.

Millist abi saab apteegist?Apteegi käsimüügiravimite hulgas on valuvaigistava ja põletikuvastase toimega tablette, salve ja geele, plaastreid, millega saab vaevusi leevendada.

  • Tablettidest sobivad ibuprofeeni, ketoprofeeni ja deksketoprofeeni, diklofenakki ja naprokseeni sisaldusega ravimid valu ja põletikku maha suruma.
  • Toime on tugevam, kui samal ajal kasutada välispidiselt sama toimeainega geele ja salve või looduslike toimeainetega salve.
  • Plaastrid (toimeaine diklofenak) mõjuvad kogu päeva vältel, neid on õhukesi, peaaegu nähtamatuid, need ei määri riideid ja on lõhnatud. Plaastri põhiline eelis ongi selle lihtne ja mugav kasutamine. Uuenduslikust plaastrist imbub pidevalt toimeainet ja valuvaigistav toime kestab 12 tundi. Plaaster mõjub läbi naha imendudes valu- ja põletikuvastaselt. Asetage ravimplaaster valulikule piirkonnale 2 korda päevas, hommikul ja õhtul. Lubatud ööpäevane annus on 2 plaastrit ühele piirkonnale. Ravi ei tohi kesta üle 7 päeva.

Need ravimid aitavad kõige paremini siis, kui nendega teha korralik ravikuur, annustades ravimit mitu korda päevas ning mitu päeva kuni nädalaid järjest.

Liigesevalu leevendavad toidulisandid

Apteegis pakutavad toidulisandid aitavad hoida kahjustust stabiilsena, leevendavad valu ja tagavad, et probleem ei süvene.

  • Glükoosamiin on looduslik aine, mida organism kasutab selleks, et toota keerulisi molekule, mis on omakorda vajalikud liigesekõhre säilitamiseks ja parandamiseks. Kuigi meie keha toodab glükoosamiini, väheneb selle olulise aine tase organismis koos vanusega. Glükoosamiini sisaldusega tablette soovitame liigeste suurenenud koormuse korral, mis võib olla tingitud füüsilisest tööst, sportimisest, ülekaalulisusest või vanusest. Tabletid on toetav vahend liigeste valu, jäikuse ja ragisemise korral. Nad toidavad kõhre, hoiavad ära liigese enneaegse kulumise ning parandavad vastupidavust ja elastsust. Pikaajalisel kasutamisel on glükoosamiinil ka valuvaigistav toime, see suurendab liigeste liikuvust ja suurendab vastupidavust koormustele. Lisaks hävitab glükoosamiin liigesevedelikust põletikurakke (T-lümfosüüte).
  • Kondroitiin osaleb sidemete, luude ja sidekudede moodustumisel, kõhrepindade ja liigesekapsli taastumisel, aitab kaasa liigesevedeliku tekkele ja parandab liigeste liikuvust. Pidurdab osteoartroosi süvenemist. Tavaliselt on tablettides koos glükoosamiiniga. Glükoosamiini ja kondroitiini preparaati tuleks tarvitada järjest vähemalt kaks kuni kolm kuud, pärast seda võib pidada paar kuud vahet ning siis teha järgmine kuur.
  • MSM on hea orgaanilise väävli allikas. Sellel on oluline roll tervete rakkude moodustumisel ja see vähendab valutunnet liigestes. Aitab taastada rakuseinte elastsust ja läbitavust, mis omakorda võimaldab toitainetel kergemini kudedesse pääseda. MSM vähendab põletikke ja lihaspingeid ning parandab vereringet. See sobib liigespõletike, liigese kulumise, pinges lihaste ning lihastest tulenevate seljavalude leevendamiseks. Lisaks on MSM oluline liigestele vajaliku kollageeni tootmisel.
  • Hüaluroonhape on liigesevedeliku peamine komponent, mis suudab siduda suurel hulgal vett, mistõttu rakkudevaheline aine omandab geelitaolised omadused. Ilma selle vedelikuta meie liigesed ei töötaks.
  • Ingverit kasutatakse meil liigesevalude puhul teenimatult vähe, ehkki ingveri peamine toime ongi valuvaigistav. Apteegis on saadaval puhas ingver tablettidena ja ka komplektis teiste liigesevaevusi vähendavate ainetega.
  • Kibuvitsa sisaldavad tabletid ja pulber parandavad liigeste liikuvust ja vähendavad jäikust.
  • Kurkumiini sisaldavatel tablettidel on kiire toime. Uuringud näitavad, et juba nädalase kasutamise järel tundsid kurkumiiniekstrakti tablette kasutanud patsiendid valu kadumist ja liigeste elastsuse paranemist.
  • Haikõhr on mukopolüsahhariidide kompleks, mis sisaldab valke, näiteks kollageeni, aga ka muid koostisosi – glükosamiini ja kondroitiini. See on samuti looduslik kaltsiumi ja fosfori allikas. Sobib inimestele, kes soovivad vähendada luumurdude ohtu ning kes soovivad kaitsta oma liigeseid.
  • D3-vitamiin on muu hulgas vajalik luude ehitamiseks ning nende massi ja tiheduse hoidmiseks. D-vitamiini vähesus organismis võib vallandada reumaatilisi haigusi, häirida lihaste tööd ja teha kasutuks osteoporoosiravimite toime.
  • Kaltsium, fosfor ja magneesium on luustiku kasvatamiseks hädavajalikud mineraalid. Kuna osteoporoosi puhul on tähtsaim selle ennetus, on luustiku ehitamise seisukohalt kõige olulisemad eluaastad 10–17. Sel ajal peaks laps sööma mitmekülgselt ja tegelema mõõdukalt spordiga. Neid mineraalaineid vajab luukude uuenemiseks pidevalt.

Lisaks eespool nimetatud ainetele, millest on abi siis, kui neid võetakse mitmeid kuid järjest, võib liigeste heaolu nimel aeg-ajalt kasutada vitamiinide ja mineraalainete komplekse. Neisse võiksid kuuluda muu hulgas A-, C- ja E-vitamiin, seleen, mangaan, tsink ja oomega-3-rasvhapped.

Koduste vahenditega võib liigese kulumust ravida, vältides haige liigese liigset koormamist. Ravivõimlemine säilitab liigeste liikuvust. Eriti tähtis on põlvede sirutamine. Ägeda lihase- ja liigesevalu ning põletiku korral kasutatakse jahutava toimega geele. Jahutava toimega preparaadid võetakse appi ka mitmesuguste traumade korral (kuni 72 tundi pärast traumat) ja tursete alandamiseks. Krooniliste valude korral, kui põletikke ei ole, tuleks aga eelistada soojendavaid salve-kreeme, mis parandavad verevarustust. Need tuleks õrnalt sisse masseerida.

Ole aktiivne!

Kindlasti pole mõistlik kodus istuda ja loota ravimilt või toidulisandilt imetegusid. Tuleb ka ise panustada ja aktiivselt liikuda. Vajaduse korral tuleb muuta elustiili, otsida võimalusi töökeskkonna või -olude parandamiseks. Tähtis on füüsiline aktiivsus: liikumine (vali sobiv sportlik tegevus!), mis parandab vereringet kõikides organites, ning jõuharjutused lihaste tugevdamiseks, mis toetavad ja toidavad liigeseid. Igasse päeva peaks mahtuma vähemalt tund füüsilist aktiivsust. Liigu ja treeni mitmekülgselt – kui täna käisid jooksmas, siis homme mine rattaga sõitma. Uuringud näitavad, et liikumine aitab liigesehaigusi ennetada ja ravida.

Vajadusel tuleks kasutada tugisidemeid kas liigese osaliseks või täielikuks fikseerimiseks. Ka mitmekülgne söömine ja head toidulisandid aitavad parandada liigeste ja luude seisukorda.

Sulge

Toote tagasiside