Vitamiinid nahale, küüntele ja juustele: biotiin ja tsink

01.03.2020

Vajalikud vitamiinid ja mineraalid, et peatada juuste väljalangemist, tagada sügav uni ja korras küüned.

Vitamiinid nahale, küüntele ja juustele: biotiin ja tsink

Vesilahustuv ühend biotiin on üks B-grupi vitamiinidest – vitamiin B7. See aitab organismi ainevahetusprotsessides sünteesida rasvhappeid ja glükoosi, mida keha kasutab energia tootmiseks, ning seda on vaja osa aminohapete, valkude, foolhappe, pantoteenhappe ja vitamiini B12 ainevahetuses. Biotiin on üks tähtsamaid vitamiine, mis aitab tagada rakkude kasvamist ja uuenemist. Lisaks aitavad biotiini sisaldavad ensüümid organismil sünteesida juustes ja küüntes leiduva valgu – keratiini molekule. Biotiinil on tähtis roll ka valkude ainevahetusega seotud ensüümides. Biotiini sisaldavad ensüümid lagundavad toiduvalgud väiksemateks osadeks – aminohapeteks.

Biotiin on tuntud ka iluvitamiinina. See stimuleerib juuste kasvu ja takistab nende väljalangemist, hoiab ära küünte rabedaks muutumise ja toetab naha uuenemist.

Parimad biotiini sisaldavad toidud on maks, liha, kana, kala, täisteraleib, teraviljatooted, pärm, muna, tomat, sojaoad, pähklid, eriti mandlid, seened ja lehtkapsas. Biotiini toodab veidi ka soolestiku mikrofloora.

Biotiinipuudusest annavad märku isutus, lihaste valulisus, kuiv nahk, haprad küüned ja kergesti väljalangevad juuksed, samuti unetus. Sügava puudujäägi tunnuseks on ekseem, seborröa ehk rohke rasueritus, mis on tingitud lipiidide ainevahetuse häiretest. Järjepidev biotiini tarbimine aitab näiteks ära hoida rasunäärmete põletikku, mille tunnus on punane ja sügelev nahk.

Kerge biotiinivaeguse tekke oht on neil, kelle toiduvalikutes on rohkelt töödeldud toitu. Lisaks takistavad biotiini imendumist ka tees ja kohvis leiduvad tanniinid ning antibiootikumide ja alkoholi liigtarvitamine.

Et hoida juuksed ja küüned tervetena, tasub üle vaadata oma igapäevased harjumused: vähendada stressi, suitsetamist ja alkoholi tarbimist, toituda mitmekesiselt ja tasakaalustatult. Kuigi tasakaalustatud toitumisega ei tohiks biotiini puudujääki tekkida, on biotiini võimalik manustada ka toidulisandina (annuses 5 mg ehk 5000 μg või 10 mg ehk 10 000 μg).

Tsink kui tugev antioksüdant on vajalik mikroelement kilpnäärme, suguhormoonide ja kasvufaktorite sünteesis ja talitluses. Samuti aitab tsink kaasa immuunsüsteemi ja ainevahetuse normaalsele talitlusele, maitse- ja lõhnaaistingu tagamisele, kasvule ja heale nägemisele. Tsink aitab üles ehitada juuksekarva moodustavaid valke ning mõjub hästi peanahale, aidates ennetada juuste väljalangemist ja vähendada kõõma teket. Tsingi puudus organismis väljendub kõigepealt kuivas nahas, haprates küüntes ning väljalangevates juustes.

Tsinki leidub idudes ja läätsedes, munades, pähklites, leht- ja juurköögiviljades, kalas ja mereandides, lihas ning täisteratoodetes. Tsink aitab tervendada rabedaid küüsi, toetades küünte normaalset seisundit. Vajalik annus võiks olla 15–30 mg päevas.

Naha, juuste ja küünte seisukorra turgutamiseks on lihtsaim võimalus otsustada spetsiaalsete kompleksvitamiinide kasuks, mis sisaldavad olulisi vitamiine, mineraalaineid ja taimseid koostisosi. Selline preparaat on näiteks Viaderm Beauty. See esmaklassiline toode sisaldab ainulaadset kombinatsiooni vitamiinidest, mineraaltoitainetest ja taimsetest ekstraktidest ning aitab hoida juuksed ja naha heas seisukorras, muutes juuksed elastsemaks ja läikivamaks.

Autor: proviisor Mariana Džaniašvili 

Sarnased postitused:

  • Ravimite võtmise põhitõed

    Loe rohkem

  • Juuksed ja nahk taas särama: vajalikud vitamiinid juustele ja nahale

    Loe rohkem

  • Liposoomid – parem viis vitamiinide omastamiseks

    Loe rohkem

  • Räni aitab muuta juuksed ja küüned tugevaks

    Loe rohkem

Vaata kõiki