Sulge

Logi sisse

Kiireks sisenemiseks

Kui teil on kliendikaart, mis ei ole ID-kaardi põhine siis palume teil digikonto loomiseks pöörduda Südameapteeki.
Menüü
Südameapteek
Vitamiinid ja mineraalid
Igal B-vitamiinil on oma oluline roll

Igal B-vitamiinil on oma oluline roll

B-vitamiinid on väga olulised nii inimese närvisüsteemi, ainevahetuse, naha, lihaste kui ka immuunsussüsteemi jaoks. B-vitamiine on kehal iga päev juurde vaja. Keha ei talleta neid ning mitmed ained, nagu näiteks alkohol, nikotiin, kofeiin ja rafineeritud suhkur lõhuvad B-vitamiinide molekule, muutes need kehale kasutuks.

B1 tagab lihaste ja südame normaalse töö

Vitamiin B1 on vajalik lihaste ja südame normaalseks tööks, samuti on teda vaja seedimiseks vajaliku maosoolhappe sünteesiks. B1-vitamiin toetab ka ajutegevust ja mälu, aitab organismis lõhustada süsivesikuid, rasvhappeid ja aminohappeid ning tugevdab närvisüsteemi.

Kestev rohke alkoholi tarbimine, kohv, must tee, antibiootikumid, rohke suhkrutarbimine, aga ka loomulik vananemine, raskest haigusest taastumine, saleduskuurid, diabeet ja kestev stress võivad põhjustada B1 vaeguse organismis.

  • Kus leidub B1 vitamiini

    B1-vitamiini saamiseks tuleb süüa hirssi, rukkist, kaerahelbeid, kartulit, pähkleid, päevalilleseemneid, piima, kala ja väherasvast liha.

  • Soovitav päevane annus

    Soovitav päevane annus on 1–1,7 mg.

B2 annab ilusad küüned, terved juuksed ja terava nägemise

Naha, küünte ja juuste arenguks ning nägemise tugevdamiseks on oluline vitamiin B2. Koos vitamiinide B1, B3, B6 ning fool- ja askorbiinhappega võiks teda lisakomponendina kasutada akne, diabeedi, artriidi, alkoholismi, kasvupeetuse, Alzheimeri tõve, juuste väljalangemise ja kanapimeduse korral.

Vaeguse tunneb ära, kui suunurgad ja huuled lähevad katki, tekib nõrkus ja kestev masendus ning silmad muutuvad valgustundlikuks.

  • Kus leidub B2 vitamiini

    B2 vitamiini leidub piimas, jogurtis, keefiris, juustus, munas, krabis, kodulindude lihas, kaunviljades, täisteratoodetes, spinatis, kõrvitsaseemnetes, mandlites ja kukeseentes.

  • Soovitav päevane annus

    Soovitav päevane annus on 1,4–1,7 mg.

B3 hoiab närivsüsteemi ja naha korras

Vitamiin B3 on vaja, et närvikude ja nahk toimiks normaalselt ning keha toodaks kasvuhormooni. Samuti on vitamiin B3 vajalik, et lõhustada energia salvestamiseks süsivesikuid ning rasv-ja aminohappeid. Kui seda vitamiini on organismis vähe, tekib väsimus, isutus, lihaste nõrkus, aga ka depressioon ja anoreksia.

Vaeguse tunneb ära, kui suunurgad ja huuled lähevad katki, tekib nõrkus ja kestev masendus ning silmad muutuvad valgustundlikuks.

  • Kus leidub B3 vitamiini

    Vaeguse vältimiseks tuleks süüa maksa, värsket kartulit, rasvaseid merekalu, muna, kalamarja, kanaliha, juustu, artišokki ja rohelisi köögivilju.

  • Soovitav päevane annus

    Soovitav päevane annus on naistel 14–17 mg ja meestel 16–20mg.

B5 tugevdab immuunsust

Vitamiin B5 tugevdab organismi immuunsust, kaitseb enneaegse vananemise ja kortsude tekke eest, osaleb närvikoe talitluses ja naha tervise tagamisel. B5 osaleb rasvhapete ja steroidhormoonide sünteesis ja maksas toksiliste ühendite kahjutuks tegemisel. Vitamiini B5 kasutatakse depressiooni, gastriidi, psoriaasi, lihaste düstroofiliste muutuste, tuberkuloosi, aneemia, artriidi, polüskleroosi, alkoholismi ravis.

Soovitav päevane annus on 10 mg.

B6 aitab hoida hambad ja igemed terved

Vitamiin B6 aitab hoida hambad ja igemed terved, vähendada nii stressi kui ka rasvkude. Samuti on ta oluline antikehade ja punaste vereliblede moodustumisel. B6 on vajalik ka soolhappe sünteesiks maos ja B12 imendumiseks. B6 aitab organismis saavutada tasakaalu naatriumi ja kaaliumi vahel, millest omakorda sõltub närvi- ja lihassüsteemi normaalne toimimine. Vitamiinipuudusest annab märku väsimus, suukuivus, veresuhkru madal tase, depressioon. Pideva defitsiidi puhul langeb kehakaal, tekib aneemia ja dermatiidid.

  • Kus leidub B6 vitamiini

    Vitamiini B6 leidub munakollases, sea- ja linnulihas, pähklites, päevalille- ja seesamiseemnetes, kaunviljades, leivas, kartulis, maksas, avokaados ja banaanis. Erinevalt teistest vesilahustuvatest vitamiinidest on B6 mürgine – liiga suured annused mitme kuu vältel võivad põhjustada koordinatsiooni- ja mäluhäireid.

  • Soovitav päevane annus

    Soovitav päevane annus on 1,9–2,4 mg, ohutu päevane üldkogus on 20–25 mg.

Biotiin aitab kasvada

Vitamiin B7 ehk biotiin aitab organismil omastada rasvu ja süsivesikuid. Lisaks kasutab keha biotiini, et toota valgust veresuhkrut. B7 on eriti vajalik väikestele lastele, sest see tugevdab immuunsussüsteemi ja soodustab närvisüsteemi arengut. Samuti aitab biotiin tagada kasvuprotsesside ja suguorganite normaalset talitlust, parandab vereringet, hoiab juuksed ja naha terved ning aitab vältida kiilaspäisust ja juuste halliksminemist. Kui biotiini on organismis vähe, tekib isutus ja unetus ning nahk muutub kuivaks.

  • Kus leidub biotiini

    Biotiini leidub maksas, neerudes, munarebus, täispiimas, lillkapsas, seentes, kaunviljades, teraviljades, idandites, tomatis ja Kreeka pähklis.

  • Soovitav päevane annus

    Soovitav päevane annus on naistel 0,03–0,045 mg, meestel 0,035–0,05 mg.

Foolhape on vajalik igas eluetapis

B9, B10, B11 ehk foolhape on vajalik kasvamiseks ja nii vaimse kui ka emotsionaalse tervise jaoks, ta vähendab vere kolesteroolisisaldust ja aitab tõhustada maksa tööd.

Kindlasti peavad foolhapet tarbima rasedad ja imetavad naised. Kuid ka aneemia, kurgumandlite kroonilise põletiku, maokatarri, psoriaasi, ateroskleroosi, alkoholismi ja krooniliste hemolüütiliste haiguste korral on foolhape vajalik. Et foolhape organismis hästi imenduks, on vaja kaltsiumi ja C-vitamiini.

Foolhappe vaegus raseduse ajal võib põhjustada raseduse katkemist, enneaegset sünnitust, rasedustoksikoosi, verejookse ning aneemiat nii emal kui ka lapsel. Foolhappe defitsiit raseduse esimese 12 nädala jooksul võib põhjustada lootel selgroolõhe teket, häireid suulae kujunemisel ja muid arengudefekte. Lapse aeglane areng ja hilisem madal õppimisvõime saavad alguse foolhappevaegusest ema raseduse ajal.

  • Kus leidub foolhapet

    Foolhapet saab eelkõige taimedest – lehtköögiviljadest nagu salat, till, petersell, spinat, roheline spargel, aga ka lillkapsast, mustsõstardest, tsitruselistest, kübarseentest ja pärmist. Foolhapet saab ka maksast, lihast ja neerudest. Foolhapet toodab soole mikrofloora ka ise.

  • Soovitav päevane annus

    Soovitav päevane annus on 0,3–0,5 mg.

B12 aitab vältida aneemiat

Vitamiin B12-mõjutab vereloomet ning seeläbi aitab ennetada aneemiat. Samuti on B12 vajalik valkude sünteesimiseks ja rasvade ning süsivesikute ainevahetuseks. Vitamiinipuuduse tunnused ei pruugi ilmneda kohe, vaid alles 5–6 aasta pärast. Puudujääk võib esineda ebapiisava imendumise puhul ja taimetoitlastel. Mingil määral toodab B12-vitamiini ka organismi mikrofloora, kuid selle imendumine on aeglane. Taimetoitlased, kes ei tarbi üldse loomse päritoluga toite, vajavad seetõttu B12-vitamiini toidulisandina. Kui selle vitamiini puudust organismis ei avastata õigel ajal, võib tagajärjeks olla kestev vaimse tervise halvenemine ning halvatus.

  • Kus leidub B12 vitamiini

    B12-vitamiini leidub maksas, mereandides, lihas, verivorstis, piimatoodetes ja munakollases.

  • Soovitav päevane annus

    Soovitav päevane annus on 0,002 mg.

 

Sulge

Toote tagasiside