Milleks mulle toitumisnõustaja?

Milleks mulle toitumisnõustaja?

Toitumisnõustaja saab abiks olla erinevate tervisemurede puhul: seedevaevused, kõhukinnisus, ülekaal, alakaal, liigne magusaisu. Personaalse toitumiskavaga soovitud tulemusteni.

Olesja Kuznetsova, Südameapteegi proviisor ja toitumisnõustaja räägib lähemalt, mis on toitumisnõustamine ja milliste tervisemurede puhul on toitumisnõustamisest abi.

Milliste tervisemurede puhul on abi personaalsest toitumiskavast?

Paljud haigused, nt südame-veresoonkonnahaigused, II tüüpi diabeet, seedevaevused, podagra, osteoporoos jm, saavad alguse inimese elustiilist, nimelt vähesest füüsilisest aktiivsusest ja valest toitumisest.

Personaalne toitumiskava on kasulik igaühele: nii tervetele inimestele, kes soovivad oma toidulauda mitmekesisemaks muuta või ennetada haiguste tekkeriski, kui ka juba diagnoositud haigustega inimestele, kelle enesetunnet saab toitumiskavaga parandada.

Personaalne toitumiskava aitab vabaneda ka suurest magusaisust

Näiteks tulevad noored naised tihti apteeki murega, et tunnevad tugevat magusaisu, ning soovivad selle kontrolli alla saamiseks osta kroomi toidulisandina. Kroomist on tõepoolest abi veresuhkru reguleerimisel, kuid ilma korraliku toitumiskavata tulemust ei saavuta.

Mida toitumisnõustamine endast kujutab?

Kui patsient on minu poole pöördunud, saadan talle e-kirjaga küsimustiku, kuhu ta märgib oma tervisemured.

Küsimustiku täitmine annab hea ülevaate olemasolevatest haigustest, allergiatest, toidutalumatusest, mürgistustest ja muust olulisest. Lisaks küsin patsiendilt tema tüüpilise kahe päeva menüü koos kellaaegadega ja umbkaudsete toidukogustega, et tutvuda tema päevarežiimiga.

Küsimustiku täitmine aitab nõustamisprotsessi sujuvamaks teha ja kohtumine parimal viisil ette valmistada.

Esmane kohtumine kestab 1–1,5 tundi ja selle käigus analüüsin patsiendi senist menüüd ja selgitan probleemi. Koos patsiendiga püstitame individuaalsed eesmärgid ja koostame tegevusplaani. Vajadusel jagan abimaterjale.

Kuidas ja mille põhjal personaalset toitumiskava koostatakse?

Toitumiskava koostamisel lähtun Eesti riiklikest toitumissoovitusest. Vahel kasutan ka NutriData toitumisprogrammi, et kontrollida, kas inimene saab kätte kõik vajalikud toitaineid. Eriti oluline on see juhul, kui inimesel esineb allergiat, toidutalumatust või kui ta mõnel muul põhjusel teatud toite ei tarbi.

Toitumiskavas on oluline arvesse võtta inimese sugu, vanust, kehamassiindeksit, vööümbermõõtu, füüsilise aktiivsuse taset ja tema toidueelistusi.

Niisama oluline on teada ka inimese ametit, sest näiteks raamatupidaja ja bussijuhi tööpäevad on väga erinevad.

Mulle on kõige olulisem iga patsiendi omapära. Tänapäeval kiputakse ikka inimesi lahterdama ja raamidesse suruma. Seepärast üritan patsiendile toitumiskava koostades arvestada tema individuaalsust.

Paljud naised piinavad ennast ideaalse kehakaalu nimel, ehkki mõned kehatüübid ei saa juba loomu poolest olla n-ö ideaalmõõdus 90/60/90.

Meeles tasub pidada, et korralik seedimine, klaar nahk, värske hingeõhk, energiaküllus ja säravad silmad, on olulised asjad, mis teevad elu täisväärtuslikuks.

Kui kiiresti hakkavad patsiendid tulemusi nägema?

Vanad harjumused langevad ära ja uued tulevad 21 päevaga. Nii et selle aja jooksul saab näha ka esimesi tulemusi. Teatud olukordades on aga tulemust tunda kohe.

Näiteks seedevaevuste puhul (kõhukinnisus, puhitus, reflukshaigus) paraneb enesetunne kohe, kui vältida teatud toiduained või võtta menüüsse köögivilju ja juua piisavalt vett. Vahel on enesetunde parandamiseks vaja muuta vaid väga väikest asja.

Kaalu langetamine võtab küll aega. See on normaalne. Liiga kiire kaalu kaotamine ei ole tervisele ega välimusele kasulik. Eesmärgiks peaks olema mõõdukas kaalulangetamine intensiivsusega umbes 1 kg nädalas.

Mida peale tervisliku kehakaalu saavutamise personaalne toitumiskava tervise ja enesetunde puhul veel parandab?

Kehakaalu langetamine on juba iseenesest tervislik.

Sellega kaasneb vererõhu ja veresuhkru näitajate normaliseerumine, neerufunktsiooni paranemine, liigesevalude leevenemine jne.

Uuringud näitavad, et kaalu langetamine on oluline tegur II tüüpi diabeedi ärahoidmisel. Diabeedi ennetamise programmi tulemused näitasid, et iga kilogrammi kehamassi langetamisel 16% võrra vähenes tõenäosus haigestuda II tüüpi diabeeti (põhjalikumalt saab lugeda siit).

Kaalu tervislikul tõstmisel normaliseeruvad aga menstruatsioonid, väheneb osteoporoosi tekke risk jne.

Tihtipeale näevad inimesed ainult kilosid ja hindavad oma edusamme pelgalt kaalunumbri järgi. Mina soovitan õppima tundma oma keha ja märkama muid protsesse. Esmalt läheb korda seedimine. Läheb korda hormonaalne tasakaal. Paraneb meeleolu, vähenevad meeleolu kõikumised, kaovad ülesöömishood ja magusaisu. Naistel on üleminekuperiood kergemini talutav. Tõuseb üldine energiatase. Inimene suudab rohkem teha. Nahk muutub puhtamaks.

Väga olulist rolli mängib elustiili muutmine ka juhul, kui juba esineb mõni krooniline haigus. II tüüpi diabeedi, hüpertensiooni, hüperkolesteroleemia, podagra ja muude haiguste kulg on kergem ja patsient allub paremini ravile, kui ta toitub õigesti ja liigub.

Mis siis, kui algselt koostatud toitumiskava ikkagi enesetundega ei sobi?

Sellist olukorda ma püüan vältida. Esmasel kohtumisel ja ka põhjaliku küsimustiku abil proovin välja selgitada, millised on kriitilised kohad, mis vajavad täpsustamist, millised tervisemured vajavad kindlasti arstile minekut, kas tegemist on allergia- või toidutalumatusega jne.

Seetõttu eelistan personaalset nõustamist silmast silma, et saaks arvesse võtta ka tegureid, mida interneti kaudu teha ei saa.

Nõustamisprotsess ühe päevaga ei lõpe. Keerulisemate probleemide puhul oleks vaja kahte-kolme või isegi nelja kohtumist, et saaks tulemusi hinnata ja vajalikke muudatusi teha.

Loe toitumisnõustaja vastuvõtu kohta siit

Loe lisaks ka:

Autor: Olesja Kuznetsova, Südameapteegi proviisor ja toitumisnõustaja

Seotud postitused
  1. Kuidas treenida nagu proff, aga elada nagu asjaarmastaja Kuidas treenida nagu proff, aga elada nagu asjaarmastaja Kuidas süüa ja juua enne maratoni? Milleks on energiageelid head? Kas peaks jooma vett või spordijooki? Selliseid küsimusi esitati enne SEB Tallinna maratoni.
  2. Seljavalu pärast treeningut – kuidas taastuda kergemast seljavigastusest? Seljavalu pärast treeningut – kuidas taastuda kergemast seljavigastusest? Seljavalu ja taastumine. Kuidas taastuda kergemast treeningvigastusest. Füsioterapeut ja apteeker annavad nõu, mis aitab seljavalu vastu.
  3. Kehakoostis on olulisem kui kehakaal Kehakoostis on olulisem kui kehakaal Kehakoostis näitab selgemat pilti kaalulangetuse ja treeningu tulemustest kui kehakaal. Kuidas kehakoostist mõõdetakse? Kui tihti kehakoostist mõõta?
  4. Kuidas kujundada treeningharjumust? Hopa TV nipid Kuidas kujundada treeningharjumust? Hopa TV nipid Kuidas kujundada treeningharjumust? Nippe jagab Hopa TV treener
Tootesoovitused
  1. APPLE CIDER TBL 600MG N60
    APPLE CIDER TBL 600MG N60

    Toimeaine / Koostis
    Õunaäädika pulber, võilille ja artishoki ekstrakt

    17,18 €
  2. BIO-FIBER TBL N60
    BIO-FIBER TBL N60

    Toimeaine / Koostis
    Taimsed kiudained

    8,20 €
  3. CHILI BURN TBL N60
    CHILI BURN TBL N60

    Toimeaine / Koostis
    Teekameelia, aedtill, ingver, tshillipipar, piparmünt

    26,70 €
  4. TERVISEPÜRAMIID SLIM PLUSS TBL N60
    TERVISEPÜRAMIID SLIM PLUSS TBL N60

    Toimeaine / Koostis
    Rohelise tee ekstrakt, Yerba mate tee ekstrakt jt.

    16,83 €
Küsi apteekrilt